تبلیغات
لیست پروژه های مهندسی نفت دانلود پروژه های دانشجویی (prozheoff) - باایجاد كایزن TQM
 
لیست پروژه های مهندسی نفت دانلود پروژه های دانشجویی (prozheoff)
پروژه با تخفیف
درباره وبلاگ


با عرض سلام
این وبلاگ حاوی پروژه جزوات،کتاب،فیلم های آموزشی،گزارش های کارآموزی،گزارش کار های آزمایشگاه و... در زمینه ی مهندسی نفت وشیمی می باشد
برای خرید یا اطلاعات بیشتر با ایمیل ما تماس بگیرید
prozheoff@gmail
تلگرام prozheoff @

مدیر وبلاگ : پروژه ی دانشجویی
نظرسنجی
به دنبال پروژه ی کدام رشته هستید؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
example-image
  • بازدید امروز :
example-image
  • بازدید دیروز :
example-image
  • بازدید این ماه :
example-image
  • بازدید ماه قبل :
example-image
  • تعداد نویسندگان :
example-image
  • تعداد کل پست ها :
example-image
  • آخرین بازدید :
example-image
  • آخرین بروز رسانی :
example-image
Facebook Instagram Twitter RSS
از ما حمایت کنید


-1 منظور از TQM ( مدیریت كیفیت فراگیر ) با ایجاد كایزن چیست ؟

منظور از مدیریت كیفیت فراگیر (TQM) با ایجاد كایزن بیان روشمند راهكارهای
( روش شناسی ) لازم برای اعمال موفقیت آمیز كنترل ژاپنی ،
TQC یا CWQC ، است. عمل به این راهكارها و روشها ، در جنبه های مختلف كسب و كار بطور سازگار به كایزن می انجامد .

ابتدا لازم است دو عبارت TQC ( كنترل كیفیت فراگیر ) و CWQC ( كنترل كیفیت سراسری شركت ) را كه قابل جایگزینی با هم هستند ، بدانیم چیست ؟

 

TQM ( مدیریت كیفیت فراگیر ) ، كه برای بیان مفاهیم و فعالیتهای كنترل كیفیت ژاپن به كار می رود ، از اصطلاحات TQC و CWQC شایسته تر می باشد . مفهوم TQC گسترده است و معمولاً بصورت زیر تعریف می شود : « TQC مجموعه ای از روشها و وسائل است كه بر مبنای آن می توان كالا یا خدمات را بطور اقتصادی چنان تولید كرد كه خواسته های مشتری را محقق گرداند .» (JIS Z8101-1981)

استقرار موثر TQM نیاز به مشاركت تمام كاركنان سازمان دارد كه مشتمل است بر : مدیریت عالی ، مدیران ، سرپرستان ، كارگران كارگاهها و كاركنان اداری در تمام 
حوزه های سازمانی از جمله در تحقیق و توسعه ، تولید ، بازرسی ، خرید ، فروش ، خدمات بعد از فروش و اداری ( كارگزینی ، حسابداری ، مالی ، حقوقی و غیره ) . 
TQC كه با شرح فوق انجام پذیردCWQC نامیده می شود .

قبل درك است كه ، استقرار استانداردهای جدید یا تجدید نظر در استانداردهای موجود ، برای تثبیت نتایج كایزن باید پیگیری شود ، كه این پایه چرخه PDCA بعدی را شكل می دهد . در فعالیتهای ایجاد كایزن ، باید استانداردها را در دامنه وسیعی از موضوعات در نظر داشت كه نه تنها استانداردهای مهندسی ، تولید و بازرسی بلكه 
رویه های اجرایی ، دستورالعملها و قواعد مربوط به تمام بخشهای كسب و كار را نیز در بر می گیرد .

TQM با ایجاد كایزن ، به دنبال بیان روشنمند چگونگی برخورد با تفاسیر غلط و (یا) موانع استقرار TQMبر مبنای تجارب گسترده حاصل از استقرار عملی TQM است . ویژگی مهم دیگر TQM با ایجاد كایزن ، بسط انعطاف در معماری TQM برای تحقق آن در تمامی سازمانها با اندازه های مختلف ، در ژاپن و در هر كشور دیگر می باشد .

 

2-2 ابهامات و مشكلات در آسان سازی TQM

مفاهیم و اهداف بكارگیری TQM آنقدر گسترده و كلی است كه اغلب ابهامات و موانعی برای فهم TQM به وجود می آورد . این موضوع به عنوان یك واقعیت ، بالاخص در شركتهای كوچك و متوسط ژاپن و دیگر كشورها مشاهده شده است . نمونه هایی از این قبیل ابهامات مربوط به فهم TQM را در ذیل بر می شماریم . اینها همگی سدی برای آسان سازی TQM هستند .

1- ما برای TQM وقت كافی نداریم . این صرفاً یك شغل اضافی است كه به كار عادی روزانه مان اضافه شده است .

2- ما به یادگیری ، مطالعه یا تمرین TQM نیاز نداریم ، زیرا دانش فنی (حرفه ای) و تخصص منحصر بخود را داریم . TQM ، كاری برای انجام در ارتباط با دانش حرفه ای ، مهارتها و تكنولوژی خاص ندارد .

3- TQM فقط در كارخانه های تولیدی یا كارگاهها استقرار می یابد و ارتباطی به كارهای دفتری و اداری نظیر حسابداری ، مالی ، نیروی انسانی ، حقوقی ، فروش ، یا خدمات پس از فروش ندارد .

4- TQM منحصر به سطوح بالا بوده و فقط برای مواقعی می باشد كه ابزارهای آماری به خوبی به كار گرفته شده اند و ( یا ) وقتی كه فعالیتهای استانداردسازی بطور جدی عملی شده اند .

5- برای حصول اطمینان بیشتر در كیفیت محصول ، بازرسی های سختگیرانه بیشتری ( در ورودی ، دریافت ، در فرآیند و خروجی ) لازم است .

6- منظور از استقرار TQM ، به طور ساده مشاركت كاركنان در گروههای كیفیت و در برنامه های پیشنهادی است .

7- مدیریت همیشه به دنبال نتایج ملموس ، سریع و كوتاه مدت است . در مواقعیكه نمی توان سریعاً نتایجی را انتظار داشت ، TQM فایده ای ندارد .

8- اقدام برای حل مشكلات با از بین بردن معایب كامل می شود . اقدام برای جلوگیری از تكرار دوباره همان مشكل ، باید توسط افراد دیگری انجام شود .

9- در آموزش ضمن كار ، كافی است كه چگونگی انجام كار آموزش داده شود . آموزشهای چگونگی بهبود كار باید توسط افراد دیگری انجام شود . كایزن مسئولیت ما نیست .

10- TQM در كشوری غیر از ژاپن نمی تواند استقرار یابد ، زیرا به فرهنگ و طرز فكر ژاپنی ها وابستگی دارد و برای فرهنگ های دیگر ، بحث TQM اساساً ارضای اشتیاق یادگیری مدیریت به سبك ژاپنی ها است .

به غیر از موارد فوق ، مثالهای دیگری از مشكلاتی كه در طی استقرار TQM تجربه شده اند ، در زیر ذكر می گردند . باید تأكید كرد ، انتظار می رود ، دانش فنی و راهكارهایی كه در متن TQM با ایجاد كایزن وجود ندارند ، بتوانند این مشكلات را حل كنند .

1- مشكلات مربوط به انجام یك طراحی بنیادی ، برای پیاده كردن TQM بطوریكه متناسب با وضعیت خاص یك شركت باشد . این مطلب بالاخص در مورد شركتهای كوچك و متوسط صادق است . مفهوم و گستره TQM بسیار وسیع و عمومی است .

2- در كل ، چندین سال طول می كشد تا سیستم كامل TQM استقرار یابد . با وجود این ممكن است پیاده كردن TQM ناموفق باشد .

3- چگونه می توان سازمانها و كاركردهای غیرتولیدی را بطور موثری درگیر فعالیتهای سرتاسری شركت كرد ؟

4- چه انتظارات و خواسته هایی از مدیران ارشد باید داشت تا نقششان را برای 
پیاده كردن 
TQM عمل كنند ؟ به همین ترتیب ، از مدیریان میانی و سطوح پایین تر ، در اجرای TQM چه انتظاراتی وجود دارد ؟ چه نوع فعالیتهایی را برای مشاركت كاركنان ، می توان بطور خیلی موثر بكار برد ؟

5- چگونه می توان مشاركت موثر كاركنان را در برنامه TQM، تشخیص داد ؟ چگونه می توان مشاركت موثر و مثبت كاركنان را برقرار كرد ؟

 

2-3 كاركرد TQM با ایجاد كایزن

TQM با ایجاد كایزن ، یك ساختار مدیریتی است كه از طریق آن ، می توانیم بطور موثر ، فعالیتهای مختلف را در تمام حوزه های كسب و كارمان تعقیب كنیم تا 
خواسته های مشتریان در مقیاس جهانی محقق گردد .

یك موضوع حیاتی این است كه ، هم كاركردهای TQM و هم كاركردهای حرفه ای ، نظیر تحقیق ، توسعه ، طراحی ، تولید ، بازرسی ، خرید ، فروش ، خدمات و غیره یكپارچه باشند . بوسیله تركیب چرخه PDCA و استانداردسازی ، می توان كایزن را بطور سازگار در مورد سخت افزار ، نرم افزار  انسان افزار ایجاد كرد . نه تنها فنون آماری ، بلكه تمام ابزارهای مهندسی نظیر مهندسی صنایع ، مهندسی ارزش ، مهندسی سیستم ، پردازش الكترونیكی داده ها (EDP) و غیره باید بكار گرفته شوند .

در استقرار TQM با ایجاد كایزن ، رویكردهای كلیدی زیر را باید بكار برد .

1- ساختار ایجاد كایزن

2- مدیریت خط مشی

 

·       خط مشی گذاری

·       تعیین اهداف ، برنامه اجرایی ، نقاط كنترل ، تشخیص

3- تضمین كیفیت و كنترل فرآیند

·       تولیدی

·       غیرتولیدی

4- پرورش كاركنان

·       آموزش كاركنان ، مشاركت و انگیزش

برای افزایش موفقیت در اجرای روشمند چهار مطلب كلیدی فوق الذكر ، ساختار بنیادی زیر ، مورد نیاز است .

·  درگیری و مشاركت مستقیم ، ( بالا به پایین و پایین به بالا )

·       مدیریت سه بعدی

شكل 2-1 نشان می دهد كه چگونه تمام كاركنان یك سازمان مستقیماً در فعالیتهای TQM با ایجاد كایزن ، مشاركت دارند . اول از همه باید مدیریت عالی با 
خط مشی گذاری و تعیین اهداف سازمان ، به وسیله رویه های مدیریت خط مشی ، فعالیت خود را شروع كند . تشخیصهای مربوط به 
TQM باید بطور مرتب توسط مدیریت عالی انجام پذیرد .

گسترش مشاركت كاركنان ، یكی دیگر از مسائل مورد توجه مدیریت باید باشد . برای مدیران میانی ، تهیه یك برنامه اجرایی ، یا روش شناسی برای تحقیق خط مشی و اهداف تعیین شده توسط مدیریت عالی ، از جمله مسئولیتهای مهم به شمار می رود . كنترل QCD ( كیفیت ، هزینه و تحویل ) باید بعنوان یك كار عادی و مستمر 
انجام پذیرد . ارتقاء مشاركت كاركنان ، باید سازگار و همیشگی باشد .

سیستم پیشنهادها ، گروه های كیفیت و فعالیتهای ساماندهی محیط كار ، متداولترین رویكردهای مشاركت كاركنان هستند . برای پشتیبانی و تشویق كاركنان در امر مشاركت ، مدیریت باید انگیزش و آموزش را به نحو مناسبی تدارك ببیند .

اسكن

شكل 2-2 بنیاد TQM را در سه محور نشان می دهد ، كه عبارتند از مدیریت 
خط مشی ، مدیریت بخشها و مدیریت كاركردهای متقابل ( میان بخشی ) . به عبارت دیگر ، این شكل ، چگونگی یكپارچه شدن رویكردهای مدیریتی را نشان می دهد . مثلاً تضمین كیفیت از بهترین نمونه های مربوط به كاركردهای متقابل است و شامل بخشهای متعدد مثل طراحی ، تولید ، خرید ، فروش و خدمات بعد از فروش می باشد .

هماهنگی لازم برای تحقق خط مشی كیفی سالانه و اهداف باید به صورت سیستم یافته توسط بخش تضمین كیفیت انجام گیرد . كنترل هزینه ، كنترل تحویل 
( برنامه ریزی حجم كار ) ، آموزش ( ضمن كار و همچنین خارج از كار ) ، استانداردسازی و اتوماسیون ( كارخانه و اداره ) از انواع رایج كاركردهای متقابل هستند كه باید به گونه ای ثمربخش در یك ساختار مدیریت سه بعدی انجام پذیرد .

اسكن

 

 

2-4 اثرات TQM با ایجاد كایزن





نوع مطلب :
برچسب ها : باایجاد كایزن -TQM، TQM، باایجاد كایزن TQM،
لینک های مرتبط :

example-image
       نظرات
شنبه 21 اسفند 1395
پروژه ی دانشجویی
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 07:02 ب.ظ
example-image
This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post.
Also, I've shared your website in my social networks!
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:31 ق.ظ
example-image
Hey there would you mind stating which blog platform you're using?
I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something unique.

P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
شنبه 17 تیر 1396 06:40 ب.ظ
example-image
I visited multiple blogs but the audio feature for audio songs present at this web page is genuinely excellent.
شنبه 17 تیر 1396 06:37 ب.ظ
example-image
I visited multiple blogs but the audio feature for audio songs present at this web page is genuinely excellent.
شنبه 17 تیر 1396 06:37 ب.ظ
example-image
I visited multiple blogs but the audio feature for audio songs present at this web page is genuinely excellent.
دوشنبه 28 فروردین 1396 05:14 ب.ظ
example-image
I do accept as true with all of the ideas you have introduced in your post.
They are really convincing and can certainly work. Nonetheless,
the posts are very short for starters. May just you please lengthen them a little from next time?
Thank you for the post.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 10:58 ب.ظ
example-image
Excellent post. I used to be checking constantly this weblog and I'm impressed!
Extremely helpful information particularly the remaining part :) I care for such information much.
I used to be seeking this particular info for a long time.
Thank you and best of luck.
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:11 ق.ظ
example-image
Hi there, its nice post regarding media print, we all
be aware of media is a wonderful source of data.
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:29 ق.ظ
example-image
Hey there! This is my 1st comment here so I just wanted
to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading your blog posts.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal
with the same topics? Appreciate it!
دوشنبه 21 فروردین 1396 09:22 ق.ظ
example-image
If some one desires expert view about blogging
after that i recommend him/her to go to see this website, Keep up
the nice job.
دوشنبه 14 فروردین 1396 10:49 ب.ظ
example-image
I do not even understand how I stopped up here, but I believed this
put up was once good. I don't recognise who you might be however definitely you are going to a famous blogger when you
are not already. Cheers!
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:08 ق.ظ
example-image
A fascinating discussion is definitely worth comment.
I do believe that you ought to publish more about this topic, it may
not be a taboo subject but typically people don't speak about these subjects.
To the next! All the best!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
 

حاوی پروژه جزوات،کتاب،فیلم های آموزشی،گزارش های کارآموزی، در زمینه ی مهندسی نفت وشیمی خرید

فروشگاه فایل های پروژ مهندسی نفت پروژه دانشجویی مهندسی مهندسی شیمی علوم انسانی علوم پایه علوم پزشکی عمومی فنی و مهندسی وب و برنامه نویسی نرم افزار قالب وبسایت کارآفرینی کتاب مقالات ترجمه شده پزشکی سایر گروه ها فنی و مهندسی محیط زیست مدیریت معارف اسلامی گردشگری و توریسم فقه و علوم انسانی علوم سیاسی علوم اجتماعی روانشناسی و علوم تربیتی حقوق حسابداری جغرافیا تربیت بدنی تاریخ و ادبیات برنامه ریزی شهری اقتصاد کامپیوتر و IT بانک اطلاعات پروژه ی رایگان

فروش فایل ارزان

دانلود پروژه

رایگان