لیست پروژه های مهندسی نفت دانلود پروژه های دانشجویی (prozheoff)
پروژه با تخفیف
درباره وبلاگ


سلام
این وبلاگ حاوی پروژه جزوات،کتاب،فیلم های آموزشی،گزارش های کارآموزی،گزارش کار های آزمایشگاه و... در زمینه ی مهندسی نفت وشیمی می باشد
برای خرید یا اطلاعات بیشتر با ایمیل ما تماس بگیرید
prozheoff@gmail
تلگرام prozheoff @
تماس و پیام و واتس اپ 09226292673

مدیر وبلاگ : پروژه ی دانشجویی
نظرسنجی
به دنبال پروژه ی کدام رشته هستید؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
example-image
  • بازدید امروز :
example-image
  • بازدید دیروز :
example-image
  • بازدید این ماه :
example-image
  • بازدید ماه قبل :
example-image
  • تعداد نویسندگان :
example-image
  • تعداد کل پست ها :
example-image
  • آخرین بازدید :
example-image
  • آخرین بروز رسانی :
example-image
Facebook Instagram Twitter RSS
از ما حمایت کنید


خوردگی دیگ های بخار :

لیست پروژه های مهندسی نفت دانلود پروژه های دانشجویی

برای جلوگیری از خوردگی در دیگ بخار ، لوله های انتقال آب داغ و پره های گرم كننده باید عامل های عمده خوردگی را شناخت و به حذف آنها پرداخت . این عامل ها به طور عمده عبارتند از :

Ÿ pH آب

Ÿ نمك های موجود در آب

Ÿ گازهای حل شده در آب

Ÿ مواد آلی موجود در آب

Ÿ غلظت بالای هیدروكسید سدیم

نقش pH آب خوردگی دیگ بخار :

pH آب خالص در دمای معمولی (حدود 25درجه سانتیگراد) حدود 7 است . با این pH ، آب می تواند به آرامی بر آهن اثر كند . با بالا رفتن دمای آب ، درجه تفكیك یونی آن (H+ + OH-  H2O) بزرگتر و pH آن از 7 كوچك تر و اثر آهن بر اشیای آهنی و فولادی سریع تر می شود .

بررسی های تجربی و اندازه گیری نشان داده شده است كه اگر pH آب مصرفی در دیگ بخار بین 5 تا 6 و فشار برابر 50 اتمسفر باشد ، 15 درصد رسوبی كه بر جدار دیگ بخار تشكیل می شود از اكسید آهن (Fe3O4) است . این نشان می دهد كه در این شرایط ، خوردگی جدا دیگ به وسیله آب قابل توجه است .

با بررسی هایی كه انجام گرفته ، روشن شده است كه مناسب ترین pH آب و دمای در شرایط موجود در دیگ بخار (دمای حدود 200 درج سانتیگراد و فشار حدود 15 اتمسفر) ، بین 5/8 تا 9 است كه معادل pH بین 5/10 تا 5/11 در شرایط معمولی است . در این شرایط از خوردگی و زنگ زدگی جدا درونی دیگ بخار جلوگیری می شود . بنابراین قلیاییت آب كه به طور عمده از هیدروكسید سدیم ، كربنات و بی كربنات سدیم موجود در آب ناشی می شود تا حد مناسبی از خوردگی دیگ بخار جلوگیری می كند .

اگر میزان قلیاییت آب در دیگ بخار كم باشد ، به طور معمول با افزودن مقدار محاسبه شده ای از فسفات سدیم آن را افزایش می دهند و اگر میزان قلیاییت آب بالا باشد (كه بر اثر فرایند سبك كردن آب و وجود كربنات هیدروژن سدیم پیش می آید) ، با افزودن آهك یا با استفاده از رزین های تبادل گر یون H+ می توان قلیاییت آب را پایین آورد و تنظیم كرد .

نقش نمك ها در خوردگی دیگ بخار    

برخی از نمك ها به ویژه نمك های منیزیم كه به مقدار نسبتاً زیاد در آب طبیعی وجود دارد ، باعث خوردگی شدید دیگ بخار می شود . مهم ترین این نمك ها كلرید ، سولفات ، كربنات و نیترات منیزیم است كه به تنهایی بر اثر آبكافت یا در مجاورت كلرید سدیم و . . . ، مواد خورنده به وجود می آورد .

برای مثال ، كلرید منیزیم بر اثر آبكافت ، اسید هیدرولیك تولید می كند كه بر جداره آهنی (فولادی) دیگ اثر می كند :

از واكنش های هیدروكسید منیزیم با كلرید آهن (II) ، دوباره كلرید منیزیم به وجود می آید و عمل خوردگی ادامه می یابد :

همچنین سولفات منیزیم در مجاورت كلرید سدیم ، كلرید منیزیم را تولید     می كند كه سبب خوردگی دیگ بخار می شود .

كربنات سدیم و نیترات منیزیم نیز ممكن است در دمای دیگ بخار و در مجاورت كلرید سدیم ، دی اكسید كربن واسید نیتریك تولید كنند كه عامل های خورنده قوی اند :

همچنین كلرید سدیم می تواند در شرایط موجود در دیگ بخار با ذره های ریز سیلیس معلق در آب درون دیگر بخار ، سیلیكات سدیم و اسید هیدرولیك را به وجود آورد و سبب خوردگی شدید جداره دیگ بخار شود .

نقش گاز اكسیژن در خوردگی دیگ بخار و روش های حذف آن

وجود گاز اكسیژن حل شده در آب درون دیگ بخار و لوله های برگشت آب سبب اكسید شدن آهن جداره دیگ و تشكیل هیدروكسیدهای آهن ، Fe(OH)3 و Fe(OH)2 می شود و به صورت برجستگی هایی پدیدار می گردد كه در زیر آنها خوردگی تا حد متخلخل شدن و از بین رفتن جداره دیگ ادامه پیدا  می كند . البته هیدروكسید آهن (II) اندكی نقش محافظت كننده دارد .

غلظت اكسیژن ، دمای آب و pH آب در میزان خورندگی این گاز مؤثرند . هرچه غلظت اكسیژن بیشتر ، دمای آب بالاتر و pH آب كوچكتر باشد ، شدت واكنش های مربوط به زنگ زدن و خوردگی بیشتر است .

برای جلوگیری از اثر خورندگی گاز اكسیژن ، بهترین راه چاره ، حذف گاز اكسیژن از آب است كه ممكن است به روش فیزیكی معینی مانند گرم كردن آب و خارج كردن اكسیژن (هوای) حل شده در آن (هوازدایی) بر اثر گرما در دستگاه های ویژه ای انجام گیرد . در این روش ، آب با فشار معمولی یا با فشار زیاد ، از بالا بر روی صفحه های داغ پاشیده می شود و یا از دستگاه منصل به خلاء برای خارج كردن گاز استفاده می شود .

در این روش ف مقداری از گاز اكسیژن در آب باقی می ماند كه باید با استفاده از مواد شیمیایی آن را از آب جدا كرد .

در روش شیمیایی ، از موادی مانند سولفیت سدیم (Na2SO3) ، هیدرازین و تانن استخراج شده از درخت بلوط استفاده می شود .

سولفیت سدیم كاهنده ای قوی و مناسب ترین ماده برای حذف گاز اكسیژن از آب تغذیه دیگ بخاراست وبا جذب اكسیژن به سولفات سدیم تبدیل می شود .

این واكنش در دمای حدود 100 درجه سانتیگراد و pH بین 9 تا 10 دارای سرعت مناسبی است . برای حذف كامل هر میلی گرم اكسیژن ، حدود 10 میلی گرم سولفیت سدیم تجارتی لازم است . ایراد عمده كاربرد سولفیت سدیم ، بالا رفتن غلظت سولفات سدیم در دیگ بخار و امكان تجزیه و تبدیل آن در فشار بالای درون دیگ به گازهای خورنده دی اكسید گوگرد (SO2) و سولفید هیدروژن (H2O) است .

برخی از فلزها مانند مس ، كبالت ، منگنز در نقش كانالیزگر ، سرعت واكنش جذب اكسیژن به وسیله سولفیت سدیم را زیاد و زمان واكنش را به شدت كم می كنند .

نقش گاز دی اكسید كربن در خوردگی دیگ بخار و روش های حذف آن

گاز دی اكسید كربن هم به دلیل خاصیت اسیدی كه دارد ، اثر خورندگی دارد و هم با اسیدی كردن محیط ، اثر اكسیژن بر آهن و فولاد و جداره دیگ و زنگ زدن آن را شدید می كند . بخش عمده گاز دی اكسید كربن در آب تغذیه دیگ بخار از تجزیه كربنات های هیدروژن سدیم (بی كربنات های) فلزها و نیز كربنات های فلزهای حل شده در آب ، ناشی می شود . تجزیه بی كربنات ها در دمای حدود 100 درجه سانتیگراد به میزان قابل توجه می رسد و در دمای حدود 360 درجه سانتیگراد و فشار 50 اتمسفر ، تقریباً این تجزیه كامل (حدود 98 درصد) می شود .

با پاشیدن آب به صورت ذره های ریز در هوا یا به روش فیزیكی كه برای حذف گاز اكسیژن گفته شد ، می توان گاز دی اكسید كربن را از آب خارج كرد .

روش شیمیایی حذف گاز دی اكسید كربن از آب تغذیه دیگ بخار ، خنثی كردن این گاز به وسیله موادبازی ویژه ای مانند آمونیاك (NH3) ، مورفولین ، سیكلوهگزیل آمین و بنزیل آمین است .

به طور رمعمول برای خنثی كردن هر میلی گرم گاز دی اكسید كربن ، 6/1 میلی گرم مورفولین یا 4 میلی گرم سیكلوهگزیل آمین مصرف می شود .

روش دیگر ، ایجاد لایه محافظ بر جدار درونی دیگ بخار است كه می تواند از اثر خورندگی گاز دی اكسید ك



نوع مطلب :
برچسب ها : خوردگی دیگ های بخار،
لینک های مرتبط :

example-image
       نظرات
پنجشنبه 20 دی 1397
پروژه ی دانشجویی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
 

حاوی پروژه جزوات،کتاب،فیلم های آموزشی،گزارش های کارآموزی، در زمینه ی مهندسی نفت وشیمی خرید

فروشگاه فایل های پروژ مهندسی نفت پروژه دانشجویی مهندسی مهندسی شیمی علوم انسانی علوم پایه علوم پزشکی عمومی فنی و مهندسی وب و برنامه نویسی نرم افزار قالب وبسایت کارآفرینی کتاب مقالات ترجمه شده پزشکی سایر گروه ها فنی و مهندسی محیط زیست مدیریت معارف اسلامی گردشگری و توریسم فقه و علوم انسانی علوم سیاسی علوم اجتماعی روانشناسی و علوم تربیتی حقوق حسابداری جغرافیا تربیت بدنی تاریخ و ادبیات برنامه ریزی شهری اقتصاد کامپیوتر و IT بانک اطلاعات پروژه ی رایگان

فروش فایل ارزان

دانلود پروژه

رایگان